最新图库:

finał mężczyzn

下一个节目:

ME WKO 2016
数据:
在哪里:

欧洲足球锦标赛的组织WKO.

信息

下一个节目:

Poster_EC_Varna-2016
数据:
在哪里:

称重锦标赛IKO前辈,晚辈将在瓦尔纳举行 21-22 日.

calendar

武士道 - 日本的灵魂

新增:

samurai3

武士道 - 日本的灵魂

 

新渡户稻造瓦特教授Niewątpliwie “武士道” 提出了许多事实, 揭示了以前未知, 笼罩在传说或规则, 行动和武士道武士的荣誉哲学代码. Jednakże czytając tę książkę, ponad sto lat po jej pierwszym wydaniu sądzę, że nie odzwierciedla ona obecnego ducha i rozumowania społeczeństwa japońskiego. Dziś człowiek goni za pieniądzem, którymi Samuraje gardzili i uważali za wszelkie zło. Słowa zawarte w “武士道” zgadzają się oczywiście z odczuciami narodu ówczesnej epoki, kiedy to została wydana. Współcześnie spotkać można ludzi, którzy wciąż żyją duchem Bushido, pomimo ciągle toczących się przemian i zmian jakie zaszły w minionym stuleciu. Stanowią oni jednak wyjątki. Ducha Bushido noszą w sobie w głównej mierze ludzie w podeszłym wieku, japońscy weterani wojenni pamiętający wydarzenia ostatniej wojny, a także wielu mistrzów-sensei japońskich sztuk walki. Dla młodego pokolenia Bushido nie ma wielkiego znaczenia, bardziej interesuje ich współczesność niż rozpamiętywanie przeszłości. Niektórzy nawet nie wiedzą czym było Bushido.

Bushido to zasady jakimi w swym życiu miał kierować się każdy Samuraj. To nie tylko odwaga i męstwo na polu bitwy oraz lojalność wobec pana daimyo. To również wielki szacunek dla Cesarza, a także patriotyzm i wierność wobec ojczyzny. Kodeks ten był ściśle powiązany z buddyzmem i shinto. Jego źródłem były nauki Konfucjusza i innego chińskiego filozofa, Wang Yang-minga. Jak widać na ukształtowanie tych wszystkich zasad wpływ miało wiele i wielu.

Wielkie przesłanie Bushido sprawiło, że jego zasady przetrwały wieki, chociaż w praktyce kodeks ten przeszedł juz do histori. Któż dziś nie zna opowieści o 47 Roninach, zwanych 47 gishi (człowiek prawy), którzy do końca, nawet po śmierci swego pana pozostali mu wierni. Z honorem oddali mu cześć mszcząc go wiedząc, że czeka ich rychła śmierć. Czym się wówczas kierowali? Poczuciem obowiązku, lojalności? A może ich serca były przepełnione myślą, że “istotnym męstwem jest żyć, gdy żyć sie godzi, a umrzeć, kiedy umrzeć trzeba.” 我, że kierowali się przede wszystkim swoim honorem, który zawsze stanowił dla nich najwyższe sacrum. Woleliby umrzeć niż okryć się hańbą.

Kobiety również miały swoje miejsce w Bushido. Często stosowały się do jego zasad, ale nie stały na równi z mężczyzną. Stosowały się one do zasad Kodeksu poprzez lojalność i wierność wobec męża aż do śmierci. W przypadku gdy samuraj poległ w walce, jego żona gotowa była dołączyć do niego popełniając seppuku.

Dyscyplina, honor i inne elementy składowe Bushido nie pozwalały bushi na hańbę, zamiast niej wybierali seppuku, lub jak kto woli harakiri. Masowe przypadki seppuku nastąpiły np. po klęsce w II wojnie światowej, gdzie wielu dowódców, a także zwykłych żołnierzy, nie mogąc pogodzić się z przegraną wybierało śmierć. Odosobnione przypadki znane są też w późniejszych latach. 在 1970 roku znany japoński pisarz, Mishima Yukio, w proteście przeciw prowadzonej polityce rządu popełnił samobójstwo.

武士道, tak samo jak inne aspekty historii, przeżywało swoje najświetniejsze lata by później zgasnąć. Przyczyną tego były zmiany polityczne i społeczne zachodzące w owych czasach. 在 1868 roku przeprowadzono Rewolucję Meiji obalając raz na zawsze kilkusetletnie rządy shogunów i przywracając do władzy Cesarza. 在 1870 roku edyktem Tenno Matsuchito zniesiono ustrój feudalny. Pięć lat później zadano samurajom ostateczny cios zakazując noszenia przez nich mieczy. Mieczy, które stanowiły dla nich świętość. Czczono je z najwyższą godnością i szacunkiem, a każdy Samuraj nie rozstawał się z nim na krok.

Bushi można porównać do starożytnych Spartan, wyznających podobne zasady moralne. Dla jednych i drugich patriotyzm, walka i poświęcenie były częścią składową honoru. Dla nich , jak dla wielu innych narodów, był on najważniejszy. Także dla Polaków. Godnym tego przykładem niech będą słowa ministra Józefa Becka wypowiedziane w przeddzień wybuchu II wojny światowej. Mówił on wtedy:

 

Jest tylko jedna rzecz w życiu ludzi, narodów i państw, która jest bezcenna. Tą rzeczą jest HONOR.

 

Współcześnie można odnaleźć metamorfozę Bushido w kodeksach wojskowych . Główna zasada Legii Cudzoziemskiej mówi, że “prędzej zginę niż stracę honor.Spotkać się z tym można również w kodeksach wielu japońskich sztuk walki starających się przekazać swym uczniom zasady zawarte w Bushido, m.in. w Przysiędze Dojo karate kyokushin, zaś legendarny twórca tej sztuki walki Masutatsu Oyama, zmarły w 1994 年, zwany był przez wieluOstatnim Samurajem”. Ich mistrzowie- sensei starają się przekazać swym sempai-uczniom to wszystko co pozostało by nie zostało zatracone bezpowrotnie. Jednak to już nie to samo co pierwotny duch Bushido.

Zgłębiając “武士道” Inazo Nitobe oczekiwałem poznać zasady, jakimi kierowali się w swym codziennym życiu bushi. Znalazłem w tej lekturze także ciekawe porównania Bushido do starożytnych Rzymian, chrześcijaństwa, a nawet do Szekspira. Przy czym autor w dość interesujący sposób przedkłada czytelnikowi zasady Bushido i ich odzwierciedlenie w mentalności Japończyków. Książka nastawiona jest na to by wyjaśnić ducha Japonii Zachodowi, dla którego w owym czasie pozostawała jedną wielką tajemnicą. 我, że jest to godna uwagi pozycja, którą polecam szczególnie tym wszystkim, którzy choć trochę interesują się wschodnimi sztukami walki, gdyż z Bushido czerpią one to co w nim najlepsze. Książka jest ujmująca, z której wynieść można wiele. Jednak po jej przeczytaniu nasuwa mi się wniosek, że Bushido jako honorowy kodeks Samurajów zanikł bezpowrotnie i możemy dziś jedynieoglądaćjego resztki, ale w duszach milionów Japończyków żyć on będzie jeszcze bardzo długo. Tym, między innymi, Japończycy różnią się od Zachodu.

Marek Bębenek

评论

评论


最近的采访

更多来自

通讯

合作伙伴

  • Centrum Kultury Japońskiej
  • http://mmaoctagon.pl/
  • http://www.facebook.com/SztukiWalki
  • Start-Stop fundacja